måndag 7 juni 2010

Pöntinen, Thedéen och Nashensemblen med fina Brahmstolkningar

Roland Pöntinen, Torleif Thedéen: Brahms sonatas (BIS)
The Nash Ensemble: Brahms, The String Quintets (Onyxclassics)
The Nash Ensemble: Brahms, Pianokvartett nr 2 + Klarinettrio (Onyxclassics)

I ganska många kammarmusikaliska högtidsstunder jag minns från de senaste femton åren har Roland Pöntinen eller Torleif Thedéen medverkat; ibland – som här – tillsammans. Båda är fullständigt hängivna den musik de framför och dessutom fungerar samspelet oerhört väl. När jag hör dem i dessa tre Brahms-sonater tycker jag mig uppleva ett slags fulländning. De river upp jord och himmel, de lyssnar, de uttrycker, de brottas titaniskt med dessa verk. Mycket bättre kan det knappast bli.

Nashensemblen, en av Storbritanniens främsta inom kammarmusikområdet, har på sistone utgett två utomordentliga inspelningar; på den ena tolkas Brahms första och andra stråkkvintetter. Malin Broman, känd för sina insatser inom Kungsbacka pianotrio, är en av violinisterna. Spelet är frejdigt och livfullt, på mycket hög nivå, dock saknar jag emellanåt en riktigt varm emotionalitet. På den andra skivan, med Brahms klarinettrio i a-moll och pianokvintett nr 2, finner jag just detta: den där extra knivsudden känslighet som fulländar alltsammans. Richard Hosfords klarinett och Ian Browns piano får det att flamma till i den brahmska melankolin. En alltigenom ytterligt njutbar skiva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar