torsdag 18 mars 2010

Ny bok med författarintervjuer

Andreas Ekström
Jag kräver att ni läser vaket och långsamt
Atlas

Andreas Ekström, journalist på Sydsvenska Dagbladets kulturredaktion, är en ung man med vida intressen: ”Jag intresserar mig särskilt för livsåksådning, forskningsfrågor, upphovsrätt, melodifestivalen, fine dining, samtida svensk litteratur, bloggvärlden, FM-rock”, osv. Denna typiskt journalistiska bredd återspeglas även i hans nyutgivna bok med samtal med författare; korta, dialogbaserade porträtt med namn som Ulf Lundell, Martin Kellerman, Ian McEwan och Horace Engdahl.

En av de intervjuade, Peter Englund, har fått äran att förhandsrecensera boken, med en text som publiceras på bokens baksida: ”Att göra intervjuer ser bedrägligen enkelt ut, vilket kanske är förklaringen till att de tämligen ofta misslyckas, eller bara blir grå dussinprodukter. Det krävs nämligen en speciell förening av intelligens och känslighet för att göra det väl, och Andreas Ekström är en av dem som verkligen besitter dessa egenskaper.” (Ekström har tidigare konkluderat sitt samtal med Peter Englund med orden att denne är ”en av de mest prestigelösa och sympatiska personer jag har mött”).

Andreas Ekströms bok har dessutom försetts med en lovsång till författaren i form av ett berömmande företal av Ulrika Knutson.

När jag kikar in på Ekströms hemsida ser jag att denne kulturjournalist inför sitt nästa bokprojekt ber allmänheten om sponsring – eller som han själv uttrycker det: ”crowd funding”. ”Varje 800 kronor möjliggör ännu en tjänstledig dag för mig.”

Självförtroendet är det uppenbarligen inget fel på.

Men vad ska man då säga om denna upphaussade bok, med ett tjugotal författarsamtal, tidigare publicerade på Sydsvenskans kultursidor. Det är småintressant, men sällan mer än så: några sidors flyktiga frågor—svar; sedan nästa författare. Man får en flyktig glimt av respektive diktare – inte mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar