fredag 9 juli 2010

Hornblåsarstämma på Ljusbodarnas fäbod, Leksand

Ljusbodarna, Leksand, 9/7
Musik vid Siljan
Hornblåsarstämma med Pär Petterson, Anna Aronson, Lars-Erik Backman, John-Erik Eggens och Kerstin Sonnbäck m.fl.

Den musik som nyttjades i det gamla fäbodväsendet räknas som en av de ålderdomligaste, mest särpräglade musikformerna i hela Skandinavien. Det handlar alltså om musik knuten till denna speciella typ av boskapsskötsel och som instrument användes djurhorn, trä- och näverlurar m.m. Även kulning och annan locksång för att samla boskapen hör till genren, liksom även en del annat.

När Anders Zorn för drygt hundra år sedan samlade fiolspelmän och hornblåsare till en träff i Gesunda var det just för att rädda detta musikaliska kulturarv. Senare under 1900-talet har inte bara folkmusiken utan också den specifika fäbodmusiken såväl inventerats som fått nya spelplatser. Även en hel del forskning har gjorts, bl.a. Anna Johnsons ”Sången i skogen. Studier kring den svenska fäbodmusiken” (1986).

Musik vid Siljan frilägger den svenska folkmusikens rotsystem när man i samband med festivalerna erbjuder en eller flera programpunkter med just fäbodmusik. Fredagseftermiddagens hornblåsarstämma i högt och fridfullt belägna Ljusbodarna blev en fullträff. Massor av besökare, härligt sommarväder och ett tiotal hornblåsare som växelvis spelade gamla melodier, utplacerade runtom i hagarna kring fäbodtunet.

John-Erik Eggens är väl nestorn i detta sammanhang och han spelar med en suggestion som nog griper fler än mig. Efter en lång stunds hornmusik, med ofta enkla, trolska melodier, framträdde en rad sångare på tunet, med såväl visor som gamla skillingtryck. Allt till ackompanjemang av skällklockor, koråmanden och andra ljud som hör miljön till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar