tisdag 15 juni 2010

Mozartritt med för strama tyglar

Kungsbacka pianotrio (Simon Crawford-Philips, piano, Jesper Svedberg, cello, Malin Broman, violin)
Mozart: pianotrios K 542, 548 och 564
Naxos)

Kungsbacka pianotrio består av hängivna kammarmusiker som sedan åtskilliga år skapat sig ett namn som en utomordentligt duktig ensemble. Jag har flera gånger blivit närmast hänförd när jag hört dem konsertera. Inför dessa Mozarttolkningar har jag dock svårt att känna hänförelse. Alltsammans görs visserligen – strikt sett – klanderfritt, men jag saknar den där avspända, lite fluffiga elegans som riktigt bekväma Mozarttolkare kan kosta på sig. Det känns kort aningen anspänt; jag får känslan av musikalisk mozartritt med allt för strama tyglar. Förvisso spelar trion njutbart – men jag saknar det där lilla extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar