Som ”inköpsvägledning” har Bonnierägda nätbokhandeln Adlibris börjat skicka listor över nyutgivna böcker till svenska bibliotek. I exempelvis Stockholm görs redan de flesta beställningar utifrån Adlibris-listorna.
”Det här är en grundklassning över vad de behöver köpa”, förklarar företagets vd, Pär Svärdson.
Kategori A, ”Storsäljande författare”, presenteras först. Allra sist, under F, förtecknas ”Mycket smal litteratur”.
Ska svenska bibliotek alltså hädanefter basera sina inköp på hur kommersiellt gångbar en viss titel är?
Även Bibliotekstjänst drivs i allt högre grad av kommersiella hänsyn. Tidigare recenserades allt nyutkommet (recensionerna betydde åtskilligt när landets bibliotekarier planerade bokinköp) men numera avböjer BTJ att recensera bl.a. ”smal lyrik med låga försäljningssiffror”.
Adlibris har alltså börjat toppstyra bibliotekens inköp. Konsekvens: deckare och kokböcker kommer att fylla en allt större del av utrymmet medan ”smal” litteratur aldrig får en chans.
”Vi underlättar bara bibliotekariernas jobb”, säger Fredrik Lind på Adlibris.
Snart blir väl biblioteken Adlibris-filialer. Dags för ett nytt författaruppror?
iPhoneが普及!「ドコモ」vs「au」vs「ソフトバンク」の形に
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar