Jämför Ingmar Bergmans tidiga filmer med hans senare: det är verkligen att få uppleva två vitt skilda tidsåldrar. I 1940-talsfilmerna ser man ett så annorlunda Sverige att man tycker sig blicka minst hundra år bakåt i tiden.
Psykologiskt lyhörd orkestermusik, och skådespelare präglade av dåtidens helt annorlunda skolning, liksom rent allmänt en estetik som vetter mot ett slags förhöjd realism – sammantaget bjuder filmerna på fascinerande tidsresor.
Även i Bergmans tidigaste filmer återfinns tydligt hans senare huvudteman. Jag har nyligen sett Ingmar Bergmans fjärde film, Musik i mörker (1948), där inledningens lyriskt-symbolistiska dödsvision starkt påminner om inledningsscenen i den senare Smultronstället.
Fantastiskt att få se skådespelare som Birger Malmsten, Mai Zetterling och Bengt Eklund i dvd-upplaga, och med Erland von Kochs musik, som här går i dalaton, och rent allmänt håller förvisso filmens insiktsfulla skildring av utanförskap; därtill spännande utforskning av teman som ödesgemenskap och konsten som livsavgörande kraft (filmen är närapå Orfeus&Eurydike-myten i Bergman-tappning).
iPhoneが普及!「ドコモ」vs「au」vs「ソフトバンク」の形に
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar